vrijdag 31 mei 2024

Mireille Geus & Evy van Guyse - Papa, ik mis je

Papa, waar ben je?

Dood was voor mij een vreemde

hij stelde zich niet voor

maar kwam gewoon binnen

en sloop naar mijn vaders kantoor (p.13)


 Deze strofe is overgenomen uit het gedicht ‘Bezoek’ in de bundel Papa, ik mis je van Mireille Geus en Evy van Guyse. De uitgave bevat een reeks aangrijpende gedichten over verlies, verdriet en liefde, geschreven vanuit het perspectief van een kind dat geconfronteerd wordt met het ergste dat hem of haar kan overkomen, te weten de dood van een ouder.

Mireille Geus onderscheidt in het rouwproces van de hoofdpersoon na het overlijden van de vader meerdere stadia. Eerst is er het niet willen geloven, de glasharde ontkenning. Dan volgt een periode van boosheid, ruzies en woede. Tegen beter weten in wordt er vervolgens onderhandeld, zo van ‘alles wat me lief is, geef ik op als ik jou daarmee terugkrijg.’  De ik-figuur belandt daarna in een depressie, heeft nergens meer zin in. En uiteindelijk komt het besef dat het leven doorgaat, zelfs zonder vader en is er berusting, aanvaarding.

 

Ik heb de hele dag

al trek

in de drop

waar mijn vader dol op

is

 

was

 

mijn vader is

verleden tijd

(‘Trekdrop’, p. 54)

 

Het is in deze volgorde dat de 21 gedichten voorbijkomen, telkens gekoppeld aan de fase waarin de ik-figuur zich op dat moment bevindt. Dat komt binnen! Gevoelens van ongeloof, wanhoop, woede…  Als lezer voel je de algehele malaise die geleidelijk bezit neemt van de hoofdpersoon. Tot het moment van acceptatie aanbreekt en de herinneringen en de liefde het winnen van het verscheurende gemis.

Een weergaloos mooi boek, op indrukwekkende wijze geïllustreerd door Evy van Guyse.

Een suggestie voor degene die de gedichten een plek wil geven in zijn of haar les. Ik benoemde in een eerste klas van tevoren de verschillende fases zoals Geus die hanteert, lichtte de structuur van vertellen in de bundel nader toe. Daarna las ik enkele gedichten voor en toonde de bijbehorende illustraties. In een dialoog met de leerlingen bepaalden we bij welke stap in het rouwproces het gedicht het best paste: ontkenning, woede, onderhandelen, depressie of aanvaarding.

Mireille Geus (Amsterdam, 1964) won voor haar jeugdboek Big in 2006 de Gouden Griffel en vierde vorig jaar (2023) haar twintigjarig jubileum als schrijfster.


Geus, M. (2023) Papa, ik mis je. Illustraties van Evy van Guyse. Rotterdam: Lemniscaat b.v. Isbn 978 90 477 1520 7 € 15,99, 48 blz.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten