Kind van Dupuis
Ik was toen al fan van het werk van Aimée. Ze noemt zichzelf
een kind van Dupuis, de vermaarde Belgische
uitgever van strips als De Blauwbloezen, Guust en Robbedoes.
Aimées open tekeningen spraken mij zeer aan. Sindsdien is het hard gegaan. Anno
2022 is Aimée uitgegroeid tot een van de grootste talenten van de Nederlandse
stripwereld en geniet ze ook in het buitenland bekendheid. Dat ging niet
helemaal vanzelf. Aimée heeft een enorme werklust en ze raakte betrokken bij
talloze projecten. Ze is fulltime striptekenaar, illustrator en animator voor
film en televisie. Ze illustreert schoolboeken en maakt animaties voor
tentoonstellingen in musea. Haar humoristische strookstrip Snippers
verscheen tot 2017 vijf jaar op rij dagelijks in Metro. Momenteel
levert ze maandelijks een beeldverhaal aan Vrij Nederland.
Nadat Aimée in 2014 debuteerde met De terugkeer van de
wespendief werd haar werk ook ontdekt door jongere lezers, vooral ook door die
jongeren die gewoonlijk niet of lastiger zijn te verleiden tot het lezen van
een boek.
Hierna aandacht voor Aimées debuut alsmede een korte kennismaking met twee latere verhalen die naar mijn mening absoluut een plaats verdienen op de leeslijsten in de bovenbouw.
De terugkeer van de wespendief (2014)
Simon Antonisse, een boekhandelaar in crisistijd, ziet zich
gedwongen zijn winkel te sluiten. Het noodlot slaat toe als hij tijdens een autorit
getuige is van een zelfmoord. Herinneringen uit zijn jeugd dringen zich op en
Simons leven verandert in een stormachtige droom. Alleen Regina, een jong
meisje dat hij per toeval tegenkomt, weet hem de rust te geven waar hij naar
verlangt.
De terugkeer van de wespendief werd in meerdere talen uitgegeven en won de prestigieuze Prix Saint-Michel voor de beste Nederlandstalige strip van 2014. The Guardian noemde het boek een van de beste beeldromans van 2016. In 2017 verscheen een verfilming in opdracht van de AVROTROS, geregisseerd door Stanley Kolk.
Taxi! Verhalen van de achterbank (2019)
Aimée die voor haar werk geregeld naar het buitenland reist, vertelt over opmerkelijke, waargebeurde taxiritten in Los Angeles, Parijs, Jakarta, en Washington D.C. Terwijl de chauffeurs zich aan haar openstellen, doet Aimée hetzelfde. Het levert hartverwarmende, memorabele ontmoetingen op. Het boek werd een ode aan taxichauffeurs overal ter wereld.
Dagen van zand (2021)
1937, Oklahoma, de Verenigde Staten. John Clark is een jonge
fotograaf die door de overheid wordt gestuurd naar de Dust Bowl, een gebied
waar boerenfamilies worden geplaagd door verwoestende stormen van zand en stof.
Het is een belangrijke opdracht. Zijn missie is om de dramatische
leefomstandigheden van de bewoners op film vast te leggen. Naarmate de tijd
verstrijkt, ontdekt John dat hij de confrontatie moet zoeken met iets veel
groters. Is hij eigenlijk wel voorbestemd om in de voetsporen te treden van
zijn overleden vader, ooit zelf een bekend fotograaf, een man met wie John een
moeizame relatie onderhield?
Dagen van zand is een fictief beeldverhaal gebaseerd op ware gebeurtenissen in Amerika waar door extreme droogte en decennialange intensieve landbouw gigantische stofstormen enorme schade toebrachten aan landbouw en milieu.
Je kunt er niet omheen
De graphic novel verdient onze waardering. Je kunt er niet
omheen! Er is geen enkel excuus een boek als De terugkeer van de wespendief
niet toe te laten tot de leeslijst. Qua opbouw, tijd, ruimte en perspectief
heeft deze beeldroman alles wat een boek literair maakt. Er is een duidelijke
karakterontwikkeling van de hoofdpersoon, er is een motief, symboliek, er zijn
verwijzingen, verhaallijnen, tijdsprongen en de geschiedenis is ook nog eens gezegend
met een geweldig plot.
Hetzelfde kan worden gezegd van het autobiografische Taxi!
waarin Aimée met speels gemak wisselt van plaats en perspectief en zich op
meesterlijke wijze bedient van flashbacks en verrassende wendingen.
En dan Dagen van zand, een tragisch historisch relaas met een zorgvuldige compositie die geen lezer onberoerd laat en als vertrekpunt kan dienen voor een levendige discussie over de wijze waarop de mens zijn natuurlijke leefomgeving verwaarloost. Tekst en beeld doen je herhaaldelijk naar adem happen in een waanzinnig mooie beeldroman waarin je jezelf volledig verliest. Ondanks het documentair karakter lukt het Aimée een goed uitgewerkt portret te geven van de hoofdpersoon. Echt een juweel van een verhaal dat het verdient om gelezen te worden en dat in geen boekenkast mag ontbreken!
Laat los de gedachte dat strips kinderachtig zijn, een idee gevoed
vanuit onze kinderjaren waarin we opgroeiden met Donald Duck en Suske
en Wiske. Hoe anders is het bij onze zuiderburen waar het beeldverhaal sinds
jaar en dag volop aanzien geniet!
Het is duidelijk, de graphic novel smaakt naar meer. Aarzel
niet. Bewijs uzelf en de leerling een dienst en maak plaats voor het
beeldverhaal in uw fictieonderwijs.
De terugkeer van de wespendief. Amsterdam: Scratch Books. Isbn 978 94 921 1765 6 € 24,90, 168 blz.
Taxi! Amsterdam: Wiebe Mokken, Scratch Books. Isbn 978 94 921 1799 1 € 17,90, 98 blz.
Dagen van zand. Oorspronkelijke uitgave Jours de sable. Amsterdam: Wiebe Mokken, Scratch Books. Isbn 978 94 931 6643 1 € 29,90, 208 blz.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten