donderdag 23 februari 2017

Tjibbe Veldkamp - De lovebus

(Querido - 2017)


Op zaterdagavond 7 februari 1976 werden in Medum en omgeving twee mensen vermoord, er viel één zwaargewonde en acht personen hadden medische zorg nodig voor lichtere verwondingen. Al dat geweld draaide om seks.
Dit is het verhaal van die avond.

Aldus de openingszinnen van De lovebus. Wat volgt is één lange terugblik waarin we, beschreven door de ogen van vier verschillende verhaalfiguren,  lezen over de gebeurtenissen die uiteindelijk leidden tot de climax van dit nieuwste boek van Tjibbe Veldkamp, zijn eerste verhaal  overigens voor jongeren van vijftien jaar en ouder.

De geschiedenis speelt dus in de jaren zeventig en is geheel gesitueerd op het Groningse platteland waar bar-dancing Boerema het uitgaanscentrum is voor de jeugd die de bloemetjes wil buitenzetten.
Voor wie meer wil dan alleen een avondje muziek en drank in de dorpsdiscotheek is er de lovebus, een oude verbouwde Amerikaanse bus voor intieme seks. Te boeken voor dertig gulden per half uur via J.J.
Cathelijn heeft de bus gereserveerd maar ze is nog op zoek naar een partner. Tammo verlangt naar een meisje dat ‘kerelsgek’ is, zo een die niet vies is van ongeremde seks. En dan is daar de verliefde Mina die tot haar verbijstering vaststelt dat de jongen die ze aanbidt een onbekend meisje het hof maakt. Zie hier de hoofdpersonen en  de ingrediënten voor een broeierige avond die zijn slotakkoord beleeft in een dubbele moord.

De schrijver speelt met de tijd en wisselt voortdurend van perspectief. Psychologisch zit dat alles knap en doordacht in elkaar, maar als lezer moet je wel bij de les blijven. Veldkamp zegt hierover in een interview met zijn uitgever:
 ‘Als lezer ben ik niet altijd dol op een wisseling van perspectief. Het mag een handig trucje zijn om spanning mee op te bouwen, maar als je niet oppast werkt het storend, omdat een perspectiefwissel snelt voelt als een onwelkome onderbreking van het verhaal. Ik heb me dus wel drie keer bedacht. Wat uiteindelijk de doorslag gaf, was dat ik als lezer wel dol ben op wendingen die wat je dacht te weten in een nieuw licht zetten. Daarbij kan een wisseling van perspectief natuurlijk goed van pas komen. Dat was wat me voor ogen stond.’

Groninger Veldkamp zelf was in februari 1976 nog maar dertien jaar oud. Te jong voor de disco. Maar oud genoeg om elke week Toppop te kijken en een levenslange interesse voor de jaren zeventig op te lopen. Naar zijn zeggen is dit verhaal ontstaan na een visioen en heeft hij zeven jaar lang gewerkt aan De lovebus. Evenals Tiffany Dop (Lemniscaat,2009) een fascinerende geschiedenis waar Veldkamp een heftig onderwerp bepaald niet schuwt. Zijn directe, bijna filmische manier van vertellen lijkt  inmiddels te behoren tot zijn handelsmerk en geeft het verhaal extra cachet. Gelardeerd met een dosis expliciete seks zal dit boek bij veel jongeren zeker in de smaak vallen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten