donderdag 2 mei 2019

Claire Christian - Een schitterende chaos

(Lemniscaat, 2018)

'Weet je wat de Japanners doen met gebroken servies?’ Robbie kijkt me aan. “Kintsukuroi” noemen ze dat. Ze vullen de barsten tussen de porseleinscherven op met goud. Brengen het terug in de oude staat, en toch is het nieuw. Ze vinden dat de barsten het mooier maken, waardevoller.’


Ava is kwaad op iedereen in de wereld sinds de zelfdoding van haar beste vriendin Kelly. Ze maakte zichzelf onmogelijk op school en - hoe geliefd ze ook is - het geduld van de mensen om haar heen raakt op. Ze voelt zich eigenlijk alleen prettig als ze bij de Magic Kebab werkt.

Gidion is Ava’s tegenpool: een in zichzelf gekeerde jongen, kind van twee moeders, die zich het liefst terugtrekt in zijn eigen wereld, omringd door zijn lp’s. Hij uit zich het best in zijn zelfgeschreven gedichten, poetryslam. Als hij zich tussen de mensen moet begeven is hij bang voor een paniekaanval. Niet voor niets loopt hij al jaren bij een psychiater. Na de zoveelste mislukte sollicitatiepogingen wordt hij bij Magic Kebab aangenomen als bordenwasser.

In dat louche restaurant groeit de sympathie, het wederzijds respect tussen Ava en Gideon. Er ontstaat een voor beiden onverwachte, bijzondere vriendschap waarin de twee elkaar aanvullen en versterken, accepteren dat ze zijn wie ze zijn zonder dat je jezelf helemaal hoeft weg te stoppen. Het helpt Ava bij de verwerking van de dood van Kelly en Gideon ontwikkelt gaandeweg steeds meer zelfvertrouwen.


Het verhaal is geschreven vanuit een wisselend perspectief. Beurtelings komen Ava en Gideon aan het woord. Deze twee hoofdpersonen worden behoorlijk goed uitgediept. Daarbij staan hun gedachten en gevoelens centraal en dat maakt dat ze ook echt gaan leven, dat je je als lezer prima kunt inleven in hun innerlijk.

Een fascinerende, authentieke geschiedenis van een talentvolle duizendpoot. Claire Christian blogt en maakt podcasts en theater. Ze is internationaal gevierd als toneelschrijfster en kreeg vijfsterrenrecensies voor haar regiedebuut. Christian won met haar manuscript de prestigieuze Australische ‘Tekst Prize’ – een aanzienlijk geldbedrag - en de zekerheid van uitgave van haar werk.

Zeer de moeite waard voor lezers van vijftien jaar en ouder.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten