donderdag 2 mei 2019

Marloes Morshuis - De schaduwen van Radovar

(Lemniscaat, 2018)

Stel je eens voor. Een samenleving waarin je voortdurend wordt beoordeeld middels punten, scores die je positie bepalen. Families die hard genoeg werken en zo voldoende punten verdienen, klimmen letterlijk op in de stad. Wie teveel minpunten scoort, eindigt als Ondergronder, of erger nog in een Onderwijk. De regels in de stad zijn streng. Zo mag niemand zonder toestemming naar buiten, zijn planten en dieren verboden en leveren onvoldoendes op school ook minpunten op.
De hoofdpersoon in het nieuwste verhaal van Marloes Morshuis, Jona, woont met haar ouders, broertje en oma in Sterrenlicht, een van de enorme flats van Radovar. De inwoners van deze grijze stad zijn volledig in de greep van de familiescore.

Het grootste deel van de mensen in Radovar heeft zich naar het systeem geschikt. Wie hard werkt, kan een luxe leven leiden. Maar doe je niet mee, dan stort je je hele familie in het verderf. Daarom zwijgt Jona. Ze protesteert niet, maar onttrekt zich zoveel mogelijk aan het Sterrenlichtbestaan. Haar enige vriend is de vreemde klusjesman Zalman, die geïsoleerd diep onder de grond woont.
Maar dan maakt Jona hardhandig kennis met de schaduwkanten van Radovar. Zo moet oma verplicht naar een 75-plus-gebouw en blijken de schoonmaakploegen van de Grijze Brigade niet alleen de straten schoon te vegen. Als Jona stiekem naar buiten sluipt en de zwerfjongen Kilian tegenkomt, ontdekt ze via hem steeds meer negatieve kanten van het dictatoriale systeem. Diep in haar broeit het verzet en langzaam maar zeker raakt ze betrokken bij een verzetsgroep die de ware aard van Radovar wil onthullen. Jona ontdekt dat de schaduwen van de stad meer verbergen dan ze dacht en komt in groot gevaar.


Marloes Morshuis (1970) schrijft graag spannende verhalen die jongeren meenemen naar een andere wereld en die ze tegelijk ook met andere ogen naar hun eigen wereld laat kijken. Morshuis lijkt met haar derde boek definitief te hebben gekozen voor jeugdboeken met een duidelijke boodschap, verhalen met maatschappijkritische thema’s, onderwerpen die de lezer aan het denken zetten. Was haar debuut  Koken voor de keizer (2015) een spannend, fantasierijk en sprookjesachtig geschreven verhaal, Borealis (2016) is een ecothriller waarin een naderende wereldwijde milieuramp centraal staat. En De schaduwen van Radovar is een verontrustende dystopie over een dictatuur die absoluut overeenkomsten vertoont met het hedendaagse China, alwaar de overheid  haar staatsburgers wil opnemen in een database en met behulp van sociale scores, bepaald door goed en slecht gedrag, de mensen wil belonen en straffen.


Al met al kunnen we spreken van een geslaagde jeugdroman voor lezers van twaalf jaar en ouder, een spannend verhaal dat bovendien meer dan genoeg stof tot nadenken geeft. De gebeurtenissen zijn geloofwaardig en maken een echte indruk. Morshuis heeft haar vorm gevonden en laat zien het schrijven absoluut in haar vingers te hebben.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten