donderdag 2 mei 2019

Hayley Barker - Showstealer

(De Fontein, 2018)

Vorig jaar verscheen Showstopper, het debuut van de Britse Hayley Barker. Barker schreef een spannende, politiek getinte dystopie, waarvoor ze in eigen land, maar ook daarbuiten veel succes en waardering oogstte. De geschiedenis speelt zich af in een fictief Engeland waar de samenleving wordt beheerst door onderdrukking en minachting. De heersende klasse, de zogeheten Zuiveren, verachten de Droesems die in sloppenwijken een armzalig bestaan leven.

Dwars door het verhaal loopt een broeierige liefdesgeschiedenis, het verhaal over de onmogelijke liefde tussen Ben, de zoon van een minister, en Hoshiko, een Droesemmeisje dat als trapezeartieste werkt in het circus van de wrede Silvio Sabatini. Het is een circus waar Droesems moeten optreden met gevaar voor eigen leven. Ben neemt het op voor Hoshiko en daarmee roept hij de woede over zich af van zijn machtige moeder.

Het boek kende een open einde, een slot waarmee Barker de deur bewust op een kier zette voor een vervolg. Dat vervolg is er nu onder de titel Showstealer.


Showstealer, het verhaal
Het circus van directeur Silvio is afgebrand. De daders Hoshiko en Ben zijn ontkomen en zij behoren tot de meest gezochte criminelen van het land. Voortdurend zoeken de twee geliefden manieren om met hun aanhang Londen te ontvluchten. Zo eenvoudig is dat niet. Bijna een jaar later stuiten ze telkens weer op wegversperringen. Wanneer de vrienden door de politie voor de zoveelste keer in het nauw worden gedreven neemt Ben een moedig besluit. Hij geeft zich over om de anderen te redden.

De rollen zijn vanaf dat moment omgedraaid: Ben wordt de sterattractie in de dodelijkste show aller tijden. Hij wordt gedwongen op te treden in een nieuw circus dat zijn rancuneuze moeder heeft laten herbouwen. De voorstellingen zijn nog gruwelijker en dodelijker en het publiek smult van de sadistische acts.

Net als Showstopper kent ook dit tweede deel een wisselend perspectief en is er, ondanks alle verzinsels, een duidelijke relatie met de actualiteit. De groeiende vijandigheid en het toenemende geweld tegen minderheden in haar eigen land brachten Barker ertoe dit spannende tweeluik te schrijven.


Een boek dat je in één adem uitleest, zeer geschikt voor lezers van veertien jaar en ouder.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten