(Van Goor, 2019)
Mirjam Mous laat van zich horen met een futuristische young adult. Evenals het succesvolle en verfilmde Boy 7 speelt haar nieuwste roman H@ck zich af in een naargeestige toekomst, een tijd waarin je liever niet wilt leven. In eerste instantie lijkt de wereld zoals Mous die creëert ideaal. De tijd van de Bange Jaren waarin men vreesde voor het uitbreken van een allesverwoestende Derde Wereldoorlog is voorbij. Ook de dramatische gevolgen van de veranderingen in het klimaat blijven beperkt dankzij het ontstaan van een tegenbeweging. De aanhangers van deze beweging ontwikkelden duurzame projecten en maakten zich hard voor een betere wereld. Het luidde de Grote Ommekeer in en de aarde is zich aan het herstellen.
Wanneer Holden Winters (17) een oude bunker ontdekt met spullen uit de Bange Jaren, heeft dat grote gevolgen. De smaak van ananas uit blik overtreft alle vita en shakes die hij ooit heeft geproefd. En de vuurpijlen die hij vindt en afsteekt tijdens Happy Day zijn veel mooier én vooral echter dan de kunstmatige vuurwerkshow die elk jaar georganiseerd wordt. Maar Holden blijft niet ongezien en wordt opgepakt door de handhavers. Die blijken iets anders met hem van plan dan hij had verwacht. Ondertussen ontvangt Holdens zus Prissy (15) geheimzinnige berichtjes van een onbekende op haar camphone. Hoe kan het dat de afzender alles van haar weet, maar zij niets van hem? En waarom heeft ze het gevoel dat er iets niet klopt aan de arrestatie van Holden?
Langzaam maar zeker dringt het besef door dat de wereld waarin Holden en Prissy leven verre van ideaal is. Bij de twee hoofdpersonen, maar ook bij de lezer. Broer en zus ontdekken dat de machthebbers het volk bewust manipuleren en een systeem in stand houden waarvan alleen zij zelf beter worden. Deze waarheid mag uiteraard niet bekend worden en Holden en Prissy moeten vrezen voor hun leven. Zie hier de ingrediënten voor een spannende thriller, een boeiend verhaal dat heerlijk wegleest.
H@ck is geschreven vanuit een wisselend perspectief. In het ene hoofdstuk maken we de gebeurtenissen mee door de ogen van Prissy. In het volgende hoofdstuk ligt het vertelperspectief bij Holden.
Mous koos bewust voor een open einde en dat is goed nieuws voor wie meer wil weten over de onheilspellende wereld in deze dystopie: het vervolg is in de maak.
Een onderhoudend, meeslepend en toegankelijk verhaal voor lezers van dertien jaar en ouder.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten