donderdag 2 mei 2019

Jennifer L. Holm & Matthew Holm - Brugpieper

(De Fontein, 2019)

Uitgeverij De Fontein scoorde de afgelopen jaren met boeken in series als Leven van een loser en  - meer voor meisjes – Dagboek van een muts. Het zijn stripromans over het schoolleven die gretig aftrek vinden onder jongeren die gewoonlijk de boekenkast voorbijlopen. Daar kunnen wij van alles van vinden, maar als het helpt deze leerlingen langs deze weg stap voor stap te begeleiden naar een hoger leesniveau dan vind ik dat prima. Zeker in het eerste leerjaar en al helemaal in het vmbo waar het vergroten van het leesplezier mijns inziens voorop staat.

De Fontein verwierf nu ook de rechten van de boeken van het Amerikaanse tweetal Jennifer L. Holm en Matthew Holm. Deze zus en broer (zij schrijft, hij illustreert) bedachten een serie verhalen rond (de muis) Pippa die voor het eerst naar de middelbare school gaat en daar als ‘mensenmuis’ worstelt met bekende brugklasproblemen zoals het maken van vrienden, het meegaan met de trends op het gebied van uiterlijk en kleding en de wijze waarop je je presenteert op de sociale media.
Vorig jaar zomer verscheen het eerste deel van de reeks Brugpieper, Geheimen uit het kluisje -  Eerste jaar, draaien maar! En nu is er deel 2: Verkeerd verbonden!

Over het verhaal
Pippa is ontzettend blij met haar telefoon, een aaifoon. En ook al hanteren haar ouders strenge regels voor het gebruik ervan, nu hoeft ze niet meer onder te doen voor haar klasgenoten. Pippa ervaart al snel dat er aan het gebruik van een mobiel nadelen kleven. Zo duurt het niet lang of haar telefoon wordt in beslag genomen op school. Ze laat hem vallen met een enorme barst in het scherm tot gevolg! En het valt bepaald niet mee alle afkortingen te leren kennen. In de hoop haar sociale status te verhogen doet Pippa er alles aan om zoveel mogelijk volgers en likes te krijgen. Daarbij loopt het echter net even anders dan ze gehoopt en verwacht had!

Evenals het eerste deel is ook dit verhaal Verkeerd verbonden! met veel humor en vaart geschreven. De herkenbaarheid van de gebeurtenissen is voor brugklassers groot en dat maakt dat zij zich prima kunnen identificeren met de hoofdpersoon, ook al is dat dan een vermenselijkte muis. Tekst, tekeningen en stripjes vullen elkaar zoals dat gaat in een graphic novel op een vanzelfsprekende manier aan en het taalgebruik is heel toegankelijk, zeker niet te kinderachtig voor een elf-, twaalfjarige. Geschikt ook voor leerlingen in de basisberoepsgerichte leerweg.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten